Ridskola

Börja rida

Beroende på din ålder och utbildningsnivå kan det redan nu finnas plats i någon av våra ridgrupper.
Om inte får du gärna ställa dig i kö. Vi kontaktar dig då så fort vi kan starta upp en grupp som passar din nivå.

Vi har startat ridlekis för barn från 4år samt fortsatt ridning i knattegrupp (vanlig grupp) för 6-7år.
Hör av er till info@borlangeridklubb.se för mer info.

Värt att veta som ryttare är att en häst inte bör bära mer än 15% av sin egen kroppsvikt, detta gäller för en normalt musklad, frisk häst.

En yngre/äldre häst eller en häst i lite sämre kondition orkar lite mindre än så. Sen får man också ha med i beräkningen att en häst orkar bära mer vikt vid lågaktivt arbete än vid högaktivt och att en välbalanserad tyngre ryttare är lättare för hästen att balansera upp än en något lättare ryttare med dålig balans.

Därför har vi satt en generell maxvikt för våra hästar på 90-100 kilo beroende på hur man rider. Dessutom har varje häst en individuell gräns för hur mycket den orkar bära. Detta är för att våra hästar ska må bra och hålla så länge som möjligt.

För att få rida lektion hos oss måste man vara medlem i Borlänge Ridklubb!

Vi är en ideell förening och som ridande får man räkna med en del ideellt arbete, till exempel stalltjänst på helger och försäljning av olika produkter till förmån för vår klubb!

Kontakta oss gärna på info@borlangeridklubb.se eller 070-660 03 23.

Mer info:
Priser
Anmälan till kö på ridskolan
Våra hästar
Klubbinfo